Kod Kenaza su i koreni i istorijski pogled nemogući za razumevanje van konteksta interpretacije. Po svemu sudeći, u početku je Kenaz, kao Runa baklje – veštacki napravljenog plamena koga čovek nosi sa sobom da osvetli tamna mesta – označavala ZNANJE (koje čovek traži, sa bakljom u mraku, sa svećom nad knjigom, osvetljavajući mesta koja su do tada bila tamna).
Međutim, sa padom Rimskog Carstva i početkom prevlasti Crkve u onome što će sa pravom biti nazvano “mračnim dobom Evrope,” baklja znanja je bila ugašena; Crkva je “dala” sva objašnjenja, potraga za znanjem je bila veoma opasna i veoma retka stvar. Plemenski šamani, koji su ranije putovali od plemena do plemena i prenosili priče i novosti su uništeni; feudalni sistem je vezao ljude za zemlju, i proći će čitavi vekovi u kojima devedeset devet od sto ljudi nikada ne ode više od dvadeset kilometara daleko od svoje kuće u toku celog života.
Sa prestankom potrage za znanjem, sa uništenjem paganskih običaja koji su vatru smatrali svetom, i sa novom asocijacijom koju je donela Crkva (paklena vatra u kojoj se kažnjavaju grešnici), Runa Znanja postaje prvo izbegavana, da bi zatim bila demonizovana – povezana sa BOLEŠćU, tj. sa vatrom groznice koja izgara bolesnika. Ovo se može videti i kroz Runske pesme. Dok u najstarijoj, staroengleskoj, pesmi bledi, jasni plamen Rune Kenaz gori na okupljanjima prinčeva i mudrih ljudi, u kasnijim pesmama (ne zaboravite, prošlo je dva veka između OE i ON pesme, pa još dva veka između ON i OICE) ona postaje “ubistvena za decu,” i “dom patnje.”
Na sreću, od Renesanse do danas počinje povratak njenog originalnog značenja. Baklja znanja je ponovo zapaljena, i ljudi su se setili da plamen ima mnoge primene osim uništenja. Danas se u većini knjiga i interpretacija uzima da Kenaz označava znanje i potragu za znanjem, mada je kao ostatak iz mračnog doba i dalje preostala određena veza sa bolešću i groznicom koja bolest prati.
Asocijacije:
(akademsko) znanje, potraga za znanjem, učenje, inspiracija, bljesak saznanja, istraživanje, nauka, nova ideja, kreativnost. U pojedinim, veoma retkim, kontekstima: groznica, bolest.
**VAŽNO**: Iskreno preporučujem da se koncentrišete na početno (i sadašnje) značenje Rune, radije nego na njenu srednjovekovnu konotaciju. Pogledajte sve tri pesme, naravno, ali naučite i koristite u vežbama samo prvu (staroenglesku), pošto su druge dve potpuno prebačene na srednjovekovno značenje. Postoje druge Rune koje mnogo bolje pokrivaju značenje “bolesti” i sličnih problema, i treba ostaviti pravilnu interpretaciju njima.
KEN (KANO) – OTVARANJE, BAKLJA
Svetlost u tami, otkrivanje u pozitivnom smislu, razumevanje i shvatanje, prosvetljenje, zdrave životne navike i zdravlje uopšte, dobri odnosi, toplina, razvoj kreativnosti.
Prema Sinhronaru Ansuz je jedan od 4 Moći Transcendetiranja: KENNAZ je Baklja koja obelezava svetlost koja inicira Transcendetiranje (Limi 6)